RESTAURATIE/CONSERVATIE

Atelier Nico Beckers

 

Restauratie en Conservatie

Restaureren en conserveren (R en C) zijn 2 belangrijke werkprocessen bij het herstellen van houten obejecten. De beslissing welke werkwijze op een bepaald moment wordt toegepast hangt in de eerste plaats af van mijn visie en daarnaast van de wensen van de opdrachtgever. De manier waarop je een waardevol historisch object wilt behouden, vereist een zorgvuldige afweging. Vaak worden beide benaderingswijzen in combinatie toegepast bij het restaureren van een object.

Ornament van de Put

Het beukenhouten ornament was zwaar aangetast door schimmels. De samenhang in het hout was verdwenen. Een lacune aan de linkerkant verstoorde het simmetrische beeld.

 

Behandeling met een kunststofoplossing heeft het hout zijn stevigheid teruggegeven.

De lacume is aangevuld met onderstaand in beukenhout ge sneden fragment.

Voor de leesbaarheid is op sommige plaatsen het oppervlak bijgewerkt.

Het ornament is vervolgens afgewerkt met notenbiester en boenwas.

Gate legged table

Een Labarum of Processiekruis

Een labarum of processiekruis is een katholiek attribuut dat tijdens een bepaalde processie meegedragen wordt. Dit labarum is eigendom van de St. Lenaartskerk te Hoogstraten Belgi├ź. De meeste bladpunten waren afgebroken. Deze zijn bijgesneden in lindenhout en bijgekleurd. De kleur wijkt licht af van de oorspronkelijke goudkleur. Hierdoor zijn de toevoegingen van dichtbij te onderscheiden als latere toevoegingen.

Vingers hersteld van de hand van de Madonna van Hoboken

 

De hand van deze madonna is zwaar beschadigd. De huidige hand is naar de vormgeving en stijl te oordelen waarschijnlijk een eerdere restauratie. De hand is veel te groot en de houding van de vingers is niet meer vast te stellen. Het attribuut dat Maria in haar handen hield is niet meer aanwezig. Het 'oorspronkelijke' materiaal van de hand moet zoveel mogelijk behouden blijven.

Aan de hand van een model wordt met de opdrachtgever afgesproken hoe de hand hersteld gaat worden.

RESTAURATIE EN CONSERVATIE RECHTERHAND CHRISTUS

 

In opdracht van de Kerkraad van de Onze Lieve Vrouw Geboortekerk in Hoboken heb ik de zwaar gehavende rechterhand van het eikenhouten beeld van van JC, die bij de waterput de sameritaanse vrouw ontmoet, gerestaureerd. De preekstoel is van de hand van meester-beeldsnijder Gaspar Moens (1698-1762). Alle vingers zijn gebroken en met verschillende lijmtechnieken zo goed en zo kwaad als het kan weer terug geplaatst.

De opdracht luidt: De vingers van de hand moeten weer zo goed mogelijk in de juiste positie worden geplaatst. Moderne lijmen verwijderen en ontbrekend materiaal aanvullen met nieuw eikenhout. Alles lijmen met reversibele beenderlijm.

Ornament van de reliekschrijn uit de St Antoniuskapel

 

Het ornament van de reliekkast uit de St Antoniuskapel in de Onze Lieve Vrouwe kathedraal van Antwerpen is zwaar aangetast door houtboorders en schimmel (kubusrot). Het ornament is te zien aan de noorder muur van de kapel.

De eerste behandeling bestaat uit het verwijderen van de schimmel en het schoonmaken van de niet afgeplakte delen. Daarna volgt een impregnering met anti insecticiden en schimmeldodende middelen.

De polychromie is gefixeerd en mijn taak is het om een groot deel van het zwaar vermolmde hout via de achterkant te vervangen door 'nieuw' lindehout. De voorkant van het ornament mag niet beschadigd worden. Het aangetaste hout dat om die reden niet verwijderd kan worden wordt geïmpregneerd met een oplossing van plexigum in Shellsol-T.

Restauratie en conservatie zwaar beschadigd fragment van een beeld van een bisschop

Het fragment van dit beeld is zwaar beschadigd en aangetast. Een groot deel vertoont kubusrot en aantasting door houtboorders.

Het beeld is schoongemaakt en behandeld tegen aantasting door insecten en schimmels.

Om het zwaar aangetaste vermolmde hout te verstevigen is het beeld geimpregneerd met een kunststof

Koloniaal halmeubel

Het fragment van dit beeld is zwaar beschadigd en aangetast. Een groot deel vertoont kubusrot en aantasting door houtboorders.

Het beeld is schoongemaakt en behandeld tegen aantasting door insecten en schimmels.

Om het zwaar aangetaste vermolmde hout te verstevigen is het beeld geimpregneerd met een kunststof

Aanvulling gezicht Jezuskind van OLV van Victorie

Het beeld is eigendom van de kerk OLV Ter Sneeuw te Borgerhout Antwerpen

Zwaar beschadigd gezicht van het kind.

De restauratie van het gezicht is zo gemaakt dat verwijdering geen enkel probleem is. Het oorspronkelijke materiaal is niet verwijderd, maar beschermd. Op de afdeling Polychromie van de Academie van Schone kunsten te Antwerpen wordt de oorspronkelijke polychromie nog hersteld. Het incarnaat van het gezicht van het Kind wordt dan ook aangevuld. Het beeld dateert uit het eind 15e, begin 16e eeuw.